Kodėl mano el. paštas juodajame sąraše?

Kodėl jūsų el. paštas juodajame sąraše?

Elektroninis paštas – viena iš svarbiausių, šiuolaikinių, komunikacijos priemonių. Be el. pašto neišsiverstume ne tik asmeniniame gyvenime, bet ir versle. Įvairūs verslai per dieną išsiunčia daugybę laiškų savo klientams. Tačiau kartais gali nutikti taip, kad verslo el. pašto adresas atsiduria juodajame sąraše (angl. blacklist). Jeigu kada nors siuntėte el. laišką ir gavėjas negavo jūsų laiško, gali būti, kad būtent taip ir nutiko. Tokia situacija gali sukelti tikrai nemažai nepatogumų ir nuostolių. Todėl šiame straipsnyje aptarsime pagrindines priežastis, kodėl jūsų el. paštas gali patekti į juodąjį sąrašą, ir kaip to išvengti.

Juodasis sąrašas – kas tai?

El. pašto juodasis sąrašas – išsami viešų domenų ir IP adresų, pažymėtų įtartinais dėl šlamšto siuntimo internetu, duomenų bazė. Ji taip pat žinoma kaip DNSBL (angl. domain name system-based blackhole list) arba RBL (angl. real-time blackhole list). Tokios organizacijos, kaip el. pašto paslaugų teikėjai, interneto paslaugų teikėjai ir „anti-šlamšto“ agentūros (ASA), naudoja tokį sąrašą, siekdamos aptikti, stebėti ir blokuoti bet kokius šlamšto el. laiškus, patenkančius į jų tinklą. Tiesa, reikėtų nepamiršti, kad dauguma duomenų bazių fiksuoja tik IP adresus, o ne domenus. Gali nutikti ir taip, kad būsite neįtrauktas į jokį viešą juodąjį sąrašą, tačiau jūsų paslaugų teikėjas, gali būti užblokavęs jūsų IP ar domeną. Kiekvienas paslaugų teikėjas turi savo „spam“ filtrus ir nustato, pagal kokius kriterijus el. paštas gali būti blokuojamas.

Ar mano el. paštas yra juodajame sąraše?

Gali būti sunku tiksliai nustatyti, ar esate juodajame sąraše. Dažniausias ženklas, rodantis, kad jūsų el. paštas pateko į juodąjį sąrašą – staigus atsakymų į jūsų laiškus ir el. laiškų srauto sumažėjimas. Apie tai, kad jūsų el. paštas yra juodajame sąraše, jus informuoti gali ir jūsų el. pašto paslaugų teikėjas. Taip pat, jūs patys galite patikrinti savo el. pašto siunčiamų laiškų statistiką. Jeigu matote, kad buvo padidėjęs išsiunčiamų laiškų kiekis, tačiau jų nesiuntėte, tai tikrai gali reikšti, kad jūsų el. paštas pateko į juodąjį sąrašą. Taip gali nutikti dėl jūsų pažeistos el. pašto dėžutės, pavyzdžiui nulaužto slaptažodžio ar atsiradusio viruso kompiuteryje. Šią statistiką galite patikrinti pas dabartinį paslaugos teikėją, savitarnoje. Taip pat galite patikrinti, ar jūsų IP adresas nėra įtrauktas į juoduosius sąrašus, naudodami specialius įrankius pvz:. „Mxtoolbox“ ir kt.

Kodėl el. paštas gali patekti į juodąjį sąrašą?

  • Šlamšto siuntimas

Viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl el. pašto adresas patenka į juoduosius sąrašus – šlamšto siuntimas. Jei siunčiate daug nepageidaujamų laiškų, gavėjai gali juos žymėti kaip šlamštą. Be to, jei naudosite nepatikimus el. pašto siuntimo įrankius arba neatsižvelgsite į gavėjų sutikimą gauti jūsų laiškus, padidinsite riziką patekti į juodąjį sąrašą.

  • Virusai ir kenkėjiškos programos

Kartais el. pašto adresai patenka į juoduosius sąrašus dėl virusų ar kenkėjiškų programų, kurios gali būti jūsų kompiuteryje arba serveryje. Šios programos gali siųsti šlamštą be jūsų žinios. Todėl svarbu reguliariai tikrinti sistemas, tikrinti kaip veikia serveriai ir naudoti patikimą antivirusinę programinę įrangą.

  • Prasta el. pašto sąrašų „higiena“

Jei nereguliariai valote savo el. pašto sąrašus nuo neaktyvių ar pasikartojančių el. pašto adresų, galite „netyčia“ patekti į juodąjį sąrašą.

  • El. pašto apgaulė (angl. spoofing)

Šiais laikais sukurti žinutę su padirbtu siuntėjo adresu yra gana lengva. Internetiniai kenkėjai gali padaryti taip, kad atrodytų, jog žinutės yra siunčiamos nuo jūsų. Tai ne tik pakenks jūsų reputacijai, bet gali sukelti įtarimą ir jūsų el. paštas gali būti pažymėtas kaip šlamšto siuntėjas.

  • „Nulaužta“ el. pašto paskyra

Įsilaužimas yra dažniausia priežastis, dėl kurios teisėti el. pašto vartotojai yra įtraukiami į juoduosius sąrašus. Jei jūsų el. pašto paskyra buvo „nulaužta“ ir naudojama šlamšto siuntimui, tai tikrai gali lemti atsiradimą  juodajame sąraše.1

  • Neteisingai sukonfiguruoti SPF, DKIM, DMARC įrašai

Nesant SPF ar DKIM įrašų, jūsų laiškus gali priskirti žemai reputacijai, tai yra šlamšto el. laiškams ir jūsų laiškai gali patekti į juodąjį sąrašą. Kitas labai svarbus įrašas DMARC , kuris leidžia užtikrinti, kad jūsų domeno vardu siunčiami laiškai yra autorizuoti ir patikimi. Jeigu šio įrašo nebus, sukčiai gali pasinaudoti ir siųsti melagingus laiškus jūsų vardu.

Ką daryti toliau?

Kai išspręsite problemas, dėl kurių ir patekote į juodąjį sąrašą, tuomet galėsite pašalinti savo IP adresą iš sąrašo. Yra juodieji sąrašai su savarankiško pašalinimo paslauga ir laiko pagrindu veikianti pašalinimo paslauga.

  • Savarankiškas pašalinimas – leidžia lengvai pašalinti savo IP adresą iš juodojo sąrašo, tačiau turite atsiminti, kad jei adresas vėl bus įtrauktas į sąrašą, kitą kartą jį pašalinti nebus taip paprasta.
  • Laiko pagrindu veikiantis pašalinimas – kai kurie juodieji sąrašai automatiškai pašalina IP adresus, po tam tikro laikotarpio, kurie mažai pažeidžia taisykles. Tačiau laikotarpis bus ilgesnis, jei IP adresas siuntė šlamštą daugiau nei vieną kartą arba dideliais kiekiais.
  • Kreiptis į savo paslaugų teikėją, jeigu jis užblokavo jūsų domeną ar IP adresą. Jis paaiškins, kodėl buvo užblokuota ir ką turėtumėte daryti toliau. 

Patekus į juodąjį sąrašą, gali užtrukti, kol išspręsite problemas ir būsite pašalinti iš sąrašo. Todėl geriausia yra nepatekti į tokį sąrašą ir praktikuoti gerus el. pašto įpročius.

Devyni žingsniai, kurie padės išvengti patekimo į el. pašto juodąjį sąrašą:

  1. Venkite el. paštų sąrašų pirkimo

Pirkti el. paštų sąrašai gali būti tikri „šlamšto spąstai“. Visų pirma, tokiuose sąrašuose bus pilna negaliojančių adresų, be to, gavėjai šiuose sąrašuose nėra pasirinkę gauti jūsų el. laiškų. Todėl tokie laiškai, pasiekę gavėjus gali būti iš karto pažymėti kaip šlamštas. Didelis skundų srautas gali lemti jūsų el. pašto patekimą į įvairius juoduosius sąrašus,todėl geriausia vengti bet kokio pirktų sąrašų naudojimo. Užuot pirkę tokius sąrašus, sutelkite dėmesį į kokybiško el. pašto sąrašo kūrimą.

  1. Suteikite galimybę atsisakyti prenumeratos

Suteikti prenumeratoriams aiškią galimybę atsisakyti prenumeratos yra labai svarbu. „Yahoo“ ir „Gmail“ paslaugų teikėjai nuo šių metų įvedė taisyklę vieno mygtuko paspaudimo prenumeratos atsisakymo principą. Žmogus privalo turėti teisę, atsisakyti prenumeratos paspaudus vieną mygtuką ir tokia praktika rekomenduojama visur. Jeigu tokios galimybės nebus, laiškų gavėjai laiškus gali pradėti žymėti kaip šlamštą. O tai tikrai padarys nemažai žalos jūsų verslui.

  1. Palaikykite el. pašto „higieną“

Reguliariai tikrinkite ir atnaujinkite el. paštų sąrašus. Prenumeratoriai, kurie su jumis neturėjo jokio kontakto bent šešis mėnesius, turėtų gauti pakartotinius el. laiškus su galimybe užsisakyti prenumeratą iš naujo ar ją nutraukti. Jei jie vis tiek neatsakys, tuomet turėtumėte juos pašalinti iš savo el. pašto sąrašo.

  1. Optimizuokite savo el. pašto turinį

Kiek įmanoma suasmeninkite savo el. laiškus ir venkite siųsti bendrinius laiškus. Jeigu siųsite vertingą ir įdomų turinį savo prenumeratoriams, didėja galimybė, kad jie nepažymės jūsų el. pašto kaip šlamšto. Taigi, venkite siųsti daug reklamų ir sutelkite dėmesį į kokybiško turinio kūrimą.

Aptarėme keturis labai svarbius žingsnius, tikimės, kad peržiūrėjote savo el. pašto dėžutę, tęsiame toliau su dar penkis labai svarbiais žingsniais.

  1. Prašykite prenumeratorių perkelti jūsų el. paštą į „baltąjį sąrašą“

Kai el. pašto adresas arba domenas patenka į juodąjį sąrašą, iš šio adreso ar domeno siunčiami el. laiškai dažnai automatiškai nukreipiami į gavėjų nepageidaujamų laiškų aplankus, stipriai sumažinant tikimybę, kad el. laiškai bus matomi ar perskaityti. Siekiant užtikrinti, kad jūsų el. pašto kampanijos ar komunikacijos pasiektų jūsų prenumeratorių pašto dėžutes ir nebūtų pažymėtos kaip šlamštas, naudinga paprašyti savo prenumeratorių perkelti jūsų el. laišką iš šlamšto aplanko į jų pašto dėžutes. Ši praktika yra žinoma kaip „baltasis sąrašas“ (angl. whitelisting).

  1. Naudokite dvigubą pasirinkimą (double opt-in)

Naudokite dviejų žingsnių patvirtinimo procesą. Vartotojas turi patvirtinti, kad jis užsiregistravo gauti el. laiškus iš jūsų, t. y., jis turi patvirtinti savo prenumeratą. Šis metodas užtikrina, kad visi jūsų prenumeratoriai yra tikri asmenys, norintys gauti jūsų el. laiškus – naujus pasiūlymus, reklaminius pasiūlymus ar naujienlaiškius.

  1. Apsaugokite savo serverį

Įdiekite tinkamas saugumo priemones. Naudokite IP tikrinimo įrankius, kurie gali apsaugoti jūsų serverį nuo kenkėjiškų programų ar botų, kad el. paštas per serverį nesiųstų kenkėjiškų laiškų. 2

  1. Naujienlaiškiams siųsti – naudokite tam pritaikytas platformas 

Tokios platformos kaip „Mailchimp“, „Omnisend“ ar „MailerLite“ siūlo daugybę funkcijų, kurios palengvina naujienlaiškių kūrimą, valdymą ir analizę. Naudojant specializuotas platformas, galima pasinaudoti iš anksto paruoštais šablonais, automatizuoti siuntimo procesus, segmentuoti gavėjus pagal įvairius kriterijus ir gauti detalią statistiką apie naujienlaiškių veiksmingumą. Tokios platformos užtikrina, kad jūsų laiškai nebus traktuojami kaip šlamštas, o tai padeda pasiekti platesnę auditoriją ir išlaikyti gerą įmonės reputaciją.3

9. Užtikrinkite tinkamą įrašų konfigūraciją

Konsultuokitės su savo IT komanda ar hostingo teikėju, kad visi įrašai SPF, DKIM ir DMARC būtų teisingi ir atnaujinti.

Kodėl el. pašto planą verta įsigyti „Weborado“?

Įsigijus virtualų privatų serverį ar dedikuotą serverį patys turėsite stebėti, kad el. pašto IP adresas nepatektų į juoduosius sąrašus. Jeigu perkate vieną iš mūsų trijų el. pašto planų, mes prižiūrėsime, kad jūsų el. paštas nepatektų į juoduosius sąrašus. Tačiau mūsų el. pašto paslaugos nėra skirtos naujienlaiškių siuntimui, pastebėję įtartiną veiklą, pavyzdžiui, didelį laiškų siuntimą srautą, el. paštą blokuojame. Todėl mes rekomenduojame naujienlaiškiams rinktis specializuotas naujienlaiškių siuntimo platformas, kad jūsų naujienlaiškiai atitiktų BDAR keliamus reikalavimus.

Patekti į juodąjį sąrašą – nemaloni patirtis, tačiau žinant pagrindines priežastis, galite imtis veiksmų, kad to išvengtumėte. Svarbiausia yra užtikrinti, kad jūsų el. pašto siuntimo praktikos būtų patikimos ir etiškos. Tai apima ne tik šlamšto vengimą, bet ir saugumo užtikrinimą, tinkamų įrankių naudojimą bei gavėjų sąrašų valdymą. Laikantis mūsų pateiktų patarimų, galite sumažinti riziką patekti į juoduosius sąrašus ir užtikrinti, kad jūsų el. laiškai pasiektų tikslą.

https://www.weborado.lt/elektroninis-pastas#paslaugu_planai

Šaltiniai:

  1. https://clearout.io/blog/email-blacklist-and-how-to-avoid/#reasons_why_you_ended_up_on_email_blacklists ↩︎
  2. https://clearout.io/blog/email-blacklist-and-how-to-avoid/#reasons_why_you_ended_up_on_email_blacklists ↩︎
  3. https://mailchimp.com/resources/email-deliverability-why-it-matters-and-what-it-takes/ ↩︎