El. pastas:nuo ko viskas prasidejo

El. paštas: nuo ko viskas prasidėjo

Nuo pirmo laiško iki pasaulinės komunikacijos priemonės 

El. paštas – viena svarbiausių, šių laikų, komunikacijos priemonių, kurią naudoja milijonai žmonių visame pasaulyje. Tačiau retas susimąsto, kaip ši technologija atsirado ir kokia jos istorija. Turbūt daugelis gerai atsimena tokias senas platformas kaip „MySpace“ ir „Skype“? El. paštas yra dešimtmečiais senesnis! Šiame straipsnyje papasakosime apie el. pašto kilmę – nuo ko viskas prasidėjo ir kaip išsivystė iki tokios technologijos, kurią turime šiandien.

Keletas svarbių datų ir pirmasis elektroninis laiškas

  • El. pašto kilmė siekia 1960-uosius metus, kai tyrėjai sukūrė pirmąsias kompiuterių sistemas, galinčias perduoti skaitmenines žinutes. 
  • 1969 m. buvo sukurtas išplėstinių tyrimų projektų agentūros tinklas (ARPANET), kuris buvo ne tik elektroninio pašto, bet ir viso interneto pirmtakas. Sistema jungė kompiuterius skirtingose vietose, nors ir daug mažesniu mastu nei dabar. 
  • „ARPANET“ yra atsakinga ir už pirmąjį išsiųstą el. laišką. Inžinierius Ray Tomlinson išsiuntė žinutę sau per „ARPANET“ 1971 m. Žinutė „QWERTYUIOP“ buvo perkelta iš vieno kompiuterio į kitą.

Įdomus faktas: ši raidžių seka vis dar yra ta pati, kurią matysite ant viršutinės klaviatūros eilės. Nors žinutės turinys nebuvo labai svarbus, „@“ simbolio naudojimas buvo labai reikšmingas. Esminė inovacija buvo ta, kad Ray Tomlinson pridėdamas „@“ simbolį, atskyrė vartotojo vardą nuo kompiuterio vardo.1

80-ieji – proveržis el. pašto evoliucijoje

Šis dešimtmetis tikriausiai yra pats svarbiausias el. pašto istorijoje, nes jis padėjo pagrindą plačiam el. pašto naudojimui. Daugybė kompanijų suprato kompiuterinių tinklų ir pašto serverių potencialą, todėl pradėjo dirbti prie šiuolaikinių el. pašto technologijų pagrindų.

Paprasto pašto perdavimo protokolas (SMTP) buvo svarbi dešimtmečio inovacija. „SMTP“ dažnai laikomas patobulinta „ARPANET“ versija. Ši sistema leido vartotojams siųsti ir gauti žinutes per skirtingus pašto serverius. Maždaug tuo pačiu metu buvo sukurta multimedijos turinio keitimosi galimybė el. laiškuose. El. pašto vartotojai galėjo įtraukti kelis objektus į vieną žinutę, tokius kaip vaizdai ir garso fragmentai.


1984 m. buvo pristatyta domenų vardų sistema (DNS). Ši sistema pakeitė skaitmeninius IP adresus į žmonėms suprantamus domenų vardus. O 1988 m. „Microsoft“ įnešė dar vieną svarbų indėlį į el. pašto istoriją, išleisdama „Microsoft Mail“. 1980-ųjų pabaigoje taip pat atsirado pirmieji interneto paslaugų teikėjai, kurie siūlė el. pašto paslaugas visuomenei.

Pirmieji el. pašto tiekėjai

1990-iais el. paštas tapo vis plačiau prieinamas visuomenei. Tai buvo ryškus kontrastas su ankstesniais dešimtmečiais, kai el. paštas buvo beveik išskirtinai naudojamas akademiniuose ir mokslinių tyrimų bendruomenėse.

„Hotmail“ buvo pirmasis nemokamas el. pašto tiekėjas visiems interneto vartotojams. Jis pradėjo veikti 1996 metais, savo piko metu „Hotmail“ turėjo daugiau nei 400 milijonų klientų.

„Yahoo“ vis dar yra vienas iš pirmaujančių el. pašto tiekėjų – nors yra tik metais jaunesnis nei „Hotmail“. Praėjus daugiau nei 25 metams nuo jo sukūrimo, „Yahoo“ turėjo apie 227 milijonus klientų.

Larry Page ir Sergey Brin 1998 m. įkūrė „Google“, o po kelerių metų (2004 m.) jie pristatė „Gmail“ ir pakėlė kartelę tarp el. pašto tiekėjų. Pirmiausia, „Gmail“ pasiūlė vieną gigabaitą saugojimo vietos, kas dabar neatrodo daug, tačiau tuo metu tai buvo gerokai daugiau nei įprasta. „Gmail“ taip pat pristatė patobulintą paiešką ir skirtukų sistemą pašto dėžutėje.2

3El. paštas greitai tapo populiariausia komunikacijos platforma. 2010 metais visame pasaulyje buvo beveik du milijardai el. pašto vartotojų. Toks augimas daugiausia susijęs su el. pašto platformomis, tokiomis kaip „Gmail“, „Outlook“ ir „Yahoo“. El. pašto sistemos greitai evoliucionavo, suteikdamos naujas funkcijas, tokias kaip paieška, šlamšto filtras, saugykla ir pan.

Tuo pat metu mobilieji įrenginiai tapo nauja jėga skaitmeninėje srityje. Ankstyvieji išmaniųjų telefonų naudotojai mėgo „BlackBerrys“. Šie įrenginiai išpopuliarėjo iš dalies dėl „BlackBerry“ dėmesio mobiliajam el. paštui. Išleistas 2002 metais, „BlackBerry 5810“ buvo pirmasis įrenginys, reklamuotas kaip mobilusis telefonas su el. pašto galimybėmis.4

Dar keletas įdomių faktų

  • Kiekvienais metais, spalio 6-ąją, minima „Zero Inbox“ diena 

Merlin Mann – žmogus, kuris pirmasis sugalvojo terminą „Zero Inbox“, kai pradėjo rašyti tinklaraštį apie šią koncepciją 2000-iais, kai buvo pastebėta, kad perpildytos pašto dėžutės pradėjo kelti stresą daugeliui žmonių.5

Nors „Zero Inbox“ dienos tikslas iš pradžių buvo perskaityti ir sudėti visas žinutes į aplankus, šiandien toks tikslas atrodo gana nerealiai. Vis dėlto dienos esmė yra motyvuoti žmones produktyviai organizuoti savo pašto dėžutes, sukurti ar atnaujinti savo organizavimo sistemas ir įprasti būti labiau organizuotiems ir produktyviems.

  • Nacionalinė el. pašto diena minima balandžio 23-ąją. Ši diena pripažįsta el. pašto svarbą ir poveikį mūsų kasdieniame gyvenime. Šią dieną siūloma skirti šiek tiek laiko savo pašto dėžutės tvarkymui ar išsiųsti žinutę draugui, kolegai.
  • 1976 metais karalienė Elžbieta II išsiuntė el. laišką naudodamasi „ARPANET“ sistema. Tai padarė ją pirmąja valstybės vadove, išsiuntusia el. laišką.
  • Daugiau nei pusė pasaulio gyventojų naudoja el. paštą


Šiandien pasaulyje yra daugiau nei 4,3 milijardo el. pašto naudotojų. Dar įspūdingiau yra tai, kad šis skaičius kasmet didėja. Prognozuojama, kad iki 2026 metų pabaigos šis skaičius pasieks daugiau nei 4,7 milijardo.6

  • El. laiškas iš kosmoso


1991 metais keli astronautai, „STS-43 Atlantis“ įgulos nariai, išsiuntė el. laišką iš kosmoso.

Štai jų žinutė: „Sveiki, Žeme! Linkėjimai nuo „STS-43“ įgulos. Tai pirmasis „Apple Link“ laiškas iš kosmoso. Puikiai leidžiame laiką, norėtume, kad būtumėte čia…atsiųskite „cryo“ ir RCS! Iki pasimatymo…Mes sugrįšime!“

  • Pirmasis šlamšto laiškas buvo išsiųstas 


1978 m. rinkodaros vadybininkas Gary Thuerk, dirbęs kompiuterių įmonėje, nusprendė išsiųsti el. laišką, reklamuojantį naują jo įmonės sukurtą kompiuterio modelį. Jis tapo žinomas kaip šlamšto tėvas ir uždirbo įmonei net 13 milijonų dolerių pardavimų iš savo šlamšto el. laiško.7

Kas laukia el. pašto ateityje?

Grįžtant į dabartį, el. paštas vis dar yra pagrindinė komunikacijos platforma, tačiau kai kurie naujesni įrankiai siūlo alternatyvius būdus, kaip asmenims ir komandoms bendradarbiauti.

Pavyzdžiui, tokios žinučių platformos kaip „Slack“ ar „Microsoft Teams“ tampa vis populiaresnės. Šie įrankiai taip pat siūlo tokias funkcijas kaip kanalai, tiesioginės žinutės ar integracijos su kitais įrankiais. Visa tai suteikia dinamiškesnę komunikacijos patirtį, palyginti su tradiciniu el. paštu.

Tačiau atrodo, kad tai nedaro didelės įtakos el. paštui. Šiandien daugiau nei 50 % pasaulio gyventojų renkasi el. paštą asmeninei ir verslo komunikacijai. Šis skaičius nuolat auga ir prognozuojama, kad jis didės ir artimiausiais metais. Tačiau el. paštas turėjo keistis ir prisitaikyti, dėl nuolatinių kibernetinių grėsmių. Kas dieną išsiunčiama daugiau nei 300 milijardai el. laiškų, nemaža dalis jų yra kenkėjiški – „spam“, „phishing“ ir kitokie kenkėjiški laiškai. Todėl šiuolaikinis el. paštas turi būti ne tik patogus, bet ir saugus – ypač verslui.

„Weborado“ duomenų saugumas yra netik prioritetas, bet ir standartas. Todėl pasirinkę mūsų el. pašto paslaugas, galite būti tikri, kad būsite nuo neteisėtų prisijungimų, tapatybės klastojimo ir nepageidaujamo srauto brukalų.

Naudojame: SPF, DKIM, DMARC autentifikavimo raktus – kad niekas negalėtų siųsti el. laiškų jūsų vardu.

Išmanius „spam“ filtrus nuo nepageidaujamų laiškų.

Nuo kibernetinių atakų ir kenkėjiškų užklausų – patikimas šifruotas ryšys ir WAF sistema.

Pašto serveriai Lietuvoje – jūsų duomenys laikomi pagal griežtus vietinius reglamentus, saugomos atsarginės elektroninių laiškų kopijos.

Panašu, kad el. paštas vis dar yra ir bus svarbiausias mūsų eros komunikacijos įrankis. Jis jungia žmones, verslus, sistemas ir žemynus. Jis vis dar išlieka pirmas skaitmeninis komunikacijos kanalas. Todėl svarbu, kad šis įrankis būtų ne tik patogus, bet ir saugus, patikimas, profesionalus.
Su „Weborado“ – būtent toks jis ir yra!

  1. http://Email history in a nutshell (contentsnare.com) ↩︎
  2. https://www.emailonacid.com/blog/article/email-marketing/history-of-email/ ↩︎
  3. http://Email history in a nutshell (contentsnare.com) ↩︎
  4. http://The History of Email: Past, Present, and Future of the Inbox (emailonacid.com) ↩︎
  5. http://Inbox Zero Day (October 6th) | Days Of The Year ↩︎
  6. http://25 email facts worth knowing (contentsnare.com) ↩︎
  7. http://Eight fun facts about email firsts – Microsoft 365 ↩︎