Kas yra domenas? Subdomenas? Priparkuotas domenas?

Kas yra domenas, subdomenas ir priparkuotas domenas?

Pirmasis žingsnis, kurį turite atlikti, jeigu norite turėti interneto svetainę yra domeno registravimas. Tačiau čia galite iš karto susidurti su terminais, kurie iš pradžių gali pasirodyti gana painūs: domenai, subdomenai ir priparkuoti domenai. Kuo jie skiriasi? Būtent tai ir aptarsime šiame straipsnyje – kokios yra domeno variacijos ir kuo jos skiriasi.

Domenas

Domenas (angl. domain name) – unikalus interneto adresas. Domeno vardas yra raidžių, skaičių ar simbolių derinys, kurį žmogus įveda į savo naršyklę, kad tiesiogiai pasiektų tam tikrą interneto adresą. Pavyzdžiui, jei norėtumėte apsilankyti Weborado interneto svetainėje , turėtumėte įvesti domeno vardą „Weborado.lt“ į savo naršyklę.

Domeno vardas yra lengvesnis būdas žmonėms naršyti internete ir pasiekti tam tikrą svetainę – vietoje IP adreso, kuris yra sudėtingas skaičių ir raidžių rinkinys, kurį kompiuteriai naudoja svetainės atpažinimui. Kadangi domeno vardas skirtas palengvinti žmonių prieigą prie jūsų svetainės, svarbu, kad jis būtų paprastas ir lengvai įsimenamas. Tinkamo domeno vardo pasirinkimas gali turėti lemiamą vaidmenį, kaip gerai ir sėkmingai veiks jūsų svetainė.

Kas sudaro domeno vardą?

Domeno vardas susideda iš dviejų skirtingų lygių. Domeno vardas turi aukščiausio lygio domeną (TLD) ir antro lygio domeną (SLD). 

TLD, paprastai tariant yra domeno galūnė. Pavyzdžiui, jeigu turime domeną „Weborado.lt“, TLD yra „.lt“. TLD galūnės yra skirstomos į:

  • gTLD domeno galūnė

gTLD – bendrinės domenų galūnės (.com, .net, .org ir kt.) arba galūnės, kurios nusako veiklos pobūdį, pavyzdžiui, .pizza – pica, .photography – fotografija, .art – menas ir panašiai.

  • ccTLD domeno galūnė

Domenai, kurių galūnės, leidžiančios identifikuoti konkrečią šalį, pavyzdžiui, .lt – Lietuva, .uk – Jungtinė Karalystė. Galūnės gali ir identifikuoti regioną, pavyzdžiui, .eu – Europa, .us – Jungtinės Amerikos Valstijos ir panašiai. 

Nors galūnių pasirinkimų yra įvairių, .com vis dar yra patikimiausia ir žinomiausia domeno vardo galūnė. Tiesa, kadangi .com yra vienas populiariausių, todėl gali būti sunku gauti trumpą ir įsimintiną .com domeno vardą, nes jis naudojamas jau labai seniai.

Nauji domenai, pavyzdžiui, .co, .io, .xyz ir .ai ar .me domenai, suteikia puikią galimybę užregistruoti trumpus ir aiškius vardus. Štai keletas kitų populiarių domenų galūnių:

.co: trumpinys žodžių company (įmonė), commerce (komercija) ir community (bendruomenė)

.info: informacinės svetainės

.net: technologijos, interneto infrastruktūra

.org: nekomercinės organizacijos ir labdaros įstaigos

.biz : verslas ar komercinis naudojimas, pavyzdžiui, elektroninės prekybos svetainės.1

Domenas ir URL: kuo jie skiriasi?

Domenas yra unikalus vardas, identifikuojantis svetainę internete, tuo tarpu URL yra konkretaus puslapio adresas tame domene. Domenas yra pagrindinė svetainės adreso dalis, pavyzdžiui, google.com ar amazon.com, o URL apima papildomą informaciją, tokią kaip protokolas (http ar https).

Paprasčiau tariant, domenas yra kaip namo gatvės adresas, o URL yra kaip konkreti vieta arba kambarys tame name.

Subdomenas

Sudomenas ir pagrindinis domenas

Subdomenas – pagrindinio domeno priedas, kurį galima sukurti turint pirminį domeną. Paprastai tariant, subdomenas yra priešdėlis, pridedamas prie domeno vardo, skirtas atskirti tam tikrą svetainės dalį. Svetainių savininkai dažniausiai naudoja subdomenus valdyti didelėms svetainėms, kurios reikalauja savo turinio hierarchijos, pavyzdžiui, internetinėms parduotuvėms, tinklaraščiams, darbo skelbimų lentoms arba palaikymo platformoms.

Subdomenai funkcionuoja kaip atskira svetainė nuo savo domeno. Svetainės, taip pat, gali naudoti subdomenus testavimui arba kuriant svetainę, kad būtų patogiau atskirti ir saugoti svetainės failus.

Populiariausias naudojamas subdomenas yra „www“, reiškiantis „World Wide Web“ (liet. pasaulinis tinklas). Jis suteikiamas automatiškai kaip numatytasis su pagrindiniu domenu.2

Subdomenų naudojimo pavyzdžiai:

  • Skirtingos sekcijos: subdomenai padeda skirstyti svetainės turinį į skirtingas sekcijas, todėl lankytojams lengviau rasti jiems reikalingą informaciją. Pavyzdžiui, įmonė gali naudoti subdomeną savo tinklaraščiui, kitą subdomeną savo forumui ir dar vieną subdomeną savo internetinei parduotuvei. Pavyzdžiui, „Weborado.lt“ subdomenas yra „centras.weborado.lt“, naudojamas tinklaraščio įrašams.
  • Papildomos svetainės: subdomenai taip pat gali būti naudojami kurti papildomas svetaines, kurios susijusios su pagrindine svetaine. Pavyzdžiui, universitetas gali naudoti subdomeną kiekvienam iš savo fakultetų arba naujienų svetainė gali naudoti subdomeną kiekvienai iš savo skirtingų sekcijų, tokioms kaip sportas, verslas ir pramogos.
  • 3Saugumas: subdomenai gali būti naudojami izoliuoti skirtingas svetainės sekcijas vieną nuo kitos. Tai gali padėti pagerinti svetainės saugumą, nes įsilaužėlis, kuriam pavyko patekti į vieną subdomeną, nebūtinai pateks į kitus subdomenus.

Subdomeno trūkumai:

Subdomenai turi ir trūkumų, apie kuriuos reikėtų pagalvoti, prieš nusprendžiant sukurti subdomeną:

  • SEO strategijos komplikavimas: priklausomai nuo to, kaip nuspręsite įtraukti subdomenus į savo svetainę, jie gali trukdyti esamai SEO strategijai. Subdomenų paskirtis gali turėti įtakos bendram svetainės SEO efektyvumui naudojant populiariausias paieškos sistemas. Kas yra Seo skaitykite:
  • Reikalauja laiko ir įsipareigojimo: pasirinkimas kurti savo subdomenus yra įmanomas, bet kokio tipo svetainei, tačiau tai reikalauja daug laiko ir įsipareigojimų. Jei neturite laiko skirti subdomenų kūrimui, programavimui ir dalijimuisi jais, galbūt geriau būtų ieškoti kitos alternatyvos, kuri būtų tinkama jums ir jūsų svetainei.
  • Ne visada veiksmingi: deja, nors subdomenai gali būti naudingi, jie ne visada yra tokie veiksmingi kaip domenai. Priklausomai nuo jūsų svetainės dydžio ir paskirties, gali būti geriausia sutelkti dėmesį į pagrindinį domeną, o ne plėstis naudojant daugybę subdomenų. Tačiau subdomenų naudojimas gali būti ypač naudingas didesnėms ir tvirtesnėms svetainėms ar didelėms internetinėms bendruomenėms.4

Priparkuotas domenas

Priparkuotas domenas – domenas, kuris yra užregistruotas, tačiau nėra aktyviai naudojamas ir tiesiogiai susijęs su svetaine. Priparkuoti domenai gali priklausyti asmenims ar įmonėms ir jie gali atlikti įvairias funkcijas. Kai kurie žmonės „parkuoja“ domeną siekdami jį išsaugoti būsimam naudojimui, o kiti tai daro norėdami užsidirbti pinigų. Nors priparkuotas domenas gali neturėti jokio turinio, jis vis tiek gali būti naudojamas įvairiems tikslams, pavyzdžiui, eismo nukreipimui į kitą svetainę arba kaip laikina vieta kol kuriama nuolatinė svetainė.

Dėl ko domenai būna priparkuojami?

Yra keletas priežasčių, kodėl galite nuspręsti parkuoti domeną:

  • Galimybė panaudoti ateityje: jeigu turite verslą ar idėją, kurią ketinate vystyti ateityje, galite nuspręsti parkuoti domeną tam, kad užsiregistruotumėte pavadinimą ir užkirstumėte kelią kitiems jį užregistruoti. 
  • Investicija: yra dalis vartotojų, kurie registruoja domenus, sudarytus iš bendrinių žodžių, kadangi tokie domenai gali būti reikalingi įvairiems prekiniams ženklams. Tokie domenai yra užregistruojami ir vėliau perparduodami už gerokai didesnę kainą.
  • Laukiant svetainės galiojimo pabaigos: domeno parkavimas gali būti naudojamas kaip laikinas sprendimas, kai svetainė artėja prie galiojimo pabaigos. Kai domenas baigia galioti jis nebepriklauso savininkui ir tampa prieinamas kitiems. Jeigu norite išlaikyti domeną, turite jį atnaujinti prieš jo galiojimo datai pasibaigiant.5

Domeno registravimas nėra sudėtingas procesas, tačiau svarbu apgalvoti jūsų svetainės tikslus ir poreikius, kad pasirenkti teisingą domeną, subdomeną ar priparkuotą domeną. Laisvi domenai, tai domenai, kuriuos galite registruoti jau šiandieną, tačiau galite bandyti pagauti jau naudojamą domeną. Subdomenai gali būti naudingi struktūrizuojant didelius internetinius projektus ir pagerinant vartotojo patirtį, o priparkuoti domenai gali veikti kaip strateginis žingsnis verslo plėtrai arba kaip investicija. Visgi, reikėtų atidžiai apsvarstyti kiekvieną sprendimą, atsižvelgiant į galimus iššūkius. Nepaisant to, kad pasirinkimas gali atrodyti sudėtingas, atidus planavimas ir strategijos kūrimas padės maksimaliai išnaudoti domenų teikiamas galimybes.

  1. https://www.godaddy.com/resources/ae/skills/what-is-a-domain-name ↩︎
  2. https://www.godaddy.com/resources/ae/skills/what-is-a-domain-name ↩︎
  3. https://www.wix.com/blog/what-is-a-subdomain ↩︎
  4. https://mailchimp.com/resources/subdomain-example/ ↩︎
  5. https://www.godaddy.com/resources/ae/skills/parked-domain ↩︎